Si ceea ce nu stim ne poate ajuta

Matusa mea mi-a zis cand eram mica sa invat orice pentru ca nu stiu niciodata cand imi va fi de folos. M-am gandit eu ca trebuie sa fie adevarat. Adica un lucru pe care il stiu sigur ma va ajuta mai mult decat unul pe care il ignor.

De curand, am descoperit coursera.org si m-am inscris la un curs de sociologie. Motivul a fost simplu: habar nu aveam ce inseamna, ce se face in domeniul asta si mi-am zis sa incerc ceva nou. Primul curs a fost despre imaginatia sociala, cea care ne ajuta pe noi (“ca oameni”, vorba lui Gog) sa distingem intre influenta personala si cea a comunitaii in care traim asupra problemelor pe care le avem. Un exemplu foarte simplu este somajul. Daca dintr-un grup de 300.000 de oameni 10 sunt someri, asta ar fi o problema punctuala, cauza fiind una de natura personala, dar daca 20% din oameni sunt someri(ca in Spania), atunci problema este una sociala.

La primul seminar a participat si o fata din Georgia care a zis ca acolo e foarte greu sa iti gasesti un loc de munca si acest lucru ii poate ajuta pe oameni in cazul in care vor sa emigreze. Ar putea de exemplu sa nu mearga in Georgia, ci sa aleaga o tara unde sansele de a avea de lucru sa fie mai mari.

Aici a urmat o parte care mi-a iluminat ziua. Zâmbet

Cum acest curs este de la Universitatea Princeton si la seminar participau si studenti de acolo, profesorul i-a intrebat daca ar mai fi incercat sa intre daca ar fi stiut ca doar 10% dintre aplicanti sunt admisi. Aici mi-am amintit de un episod din viata mea in care mi-a fost de folos sa nu stiu ceva. Eram inca la facultate la Bucuresti si mersesem la un concurs unde s-a dat o problema “clasica de programare dinamica”. Eu nu stiam asta, asa ca am rezolvat-o cu un algoritm greedy (contestat de colegul meu, Stefan). Bineinteles ca nu am implementat-o bine, dar Mircea a facut asta pentru mine si se pare ca a mers. Zâmbet

Ca o coincidenta, aseara cand citeam eu chestii pe net, am dat peste problema ZigZag de la concurs, care pe site-ul TopCoder este prezentata fix ca o problema de PD, ea putand fi rezolvata, asa cum am scris mai sus, cu un algoritm Greedy.

Probabil ca ceea ce stim, pe termen lung in viata, ne ajuta mai mult. Motivul pentru care cred asta e simplu. Ceea ce invatam sunt multe clisee, multe lucruri facute de altii si acceptate de societate(uneori, ce-i drept, cu greu). Daca sunt sau nu general valabile nu conteaza atata timp cat lumea crede in ele. Asa este problema somajului in Spania(eu am avut o oferta in ziua urmatoare dupa ce am ajuns aici, iar dupa aproximativ o saptamana am avut de unde alege), asa este cu admiterea la Princeton(sunt totusi si studenti admisi), asa este cu problemele clasice in informatica.

Momentele in care ceva ce nu cunosti te ajuta sunt acelea in care tu nu stii ca ceva nu se poate intr-un fel si fix asa il faci. Pentru momente ca astea merita sa fii ignorant. Macar din cand in cand.

Lasă un comentariu

Niciun comentariu până acum.

Comments RSS TrackBack Identifier URI

Lasă un răspuns

